Virkistyspäivä Ekenäs-Sikilässä

Virkistyspäivä Eknäs-Sikilässä

Porvoon Eläkkeensaajat vietti iloisen virkistyspäivän syyskuun 29. päivänä
Eknäs-Sikilän kodalla. Tämä kotarakennus sijaitsee melko lähellä Porvoota ja on ollut pitkään monen yhdistyksen suosittu virkistäytymiskohde. Paikan historia on oiva esimerkki maaseudun kylien elinvoimasta ja yhteisöllisyydestä. Nelisen vuotta sitten polkaistiin paikkakunnalla käyntiin yhteinen rakennushanke, jolla saatiin kyläläisten käyttöön urheilukenttä, pukuhuonetilat ja tämä tyylikäs kotarakennus. Ilman lukemattomia talkootunteja ja siihen suunnattua rahoitusta olisi hanke saattanut jäädä toteutumatta.

Yhdistys järjesti virkistyspaikalle yhteisen kuljetuksen. Linja-auto keräsi ensimmäiset lähtijät läntiseltä Eestinmäeltä ja noukki viimeiset kyytiin Porvoon itäosan Kevätkummusta. Sieltä suuntasimme kulun kohti Sikilää, jonne matka joutui nopeasti. Perille päästyämme pääsimme tutustumaan tähän hienoon talkootyön hedelmään. Yhdistys tarjosi jäsenilleen kahden kiusauksen kenttälounaan lisukkeineen ja se nautittiin sisätiloissa. Kaminan tuottamassa lämmössä oli mukava rupatella ja vaihtaa kuulumisia. Koronasta oli säästytty ja siitä iloittiin yhdessä. Kuuma kesä oli selätetty ja nyt sää tuntui mukavan syksyiseltä.

Loppupäivän jatkoimme virkistävän ulkoilun parissa. Osa väestä keskittyi mölkyn peluuseen ja siihen saimme kerättyä kaksi joukkuetta. Toinen puolikas suuntasi kulkunsa virkistävälle metsälenkille. Metsäpolun varrelta löytyi myös runsaasti syksyn sienisatoa kotiin vietäväksi. Sieniä poimiessa aika kului nopeasti ja mieli samalla virkistyi.

Ulkoilun jälkeen maistuikin jo kahvikupponen pullan kera. Virkistyspäivä oli onnistunut tapahtuma ja monen mielestä päivä olisi saanut vielä jatkua. Koronan kurimuksessa ja erilaisten sääntöjen keskellä tällaisia virkistystapahtumia toivottiin lisää. Aika näyttää, koska pääsemme palaamaan jälleen normaaliin rytmiin. Koko jäsenistö odottelee hartaasti aikaa, jossa koronasta on jäljellä vain kaukainen muisto.
 Teksti: Veikko Grönroos

Kuvat: Leena Sorjonen

Asser päälliköi mölkkykisaa.
Kaatoa vailla vielä.
Jotain kivaa on Marja-Liisan ja Anun kesken.
Ritva ja Anu tulistelevat. Mitähän Anu kätkee käteensä.
Anja taustalla.
Ikkunanäkymä luontoon joka pöydässä.